Larenks (Gırtlak) Kanseri İlk Belirtileri Nelerdir?

Boğazın bir parçası olan gırtlakta görülen kanser türü larenks kanseri olarak adlandırılır. Gırtlak bölgesindeki hücrelerin kontrolsüz bir şekilde büyümesi sonucu ortaya çıkan gırtlak kanseri riski aşırı alkol ve sigara tüketimi ile artış göstermektedir. Ses tellerinin de yer aldığı bu anatomik yapıda oluşan kötü huylu oluşumlar kulak ağrısından, yutma zorluğuna; boğaz ağrısından ses değişimine dek uzanan çeşitli şikayetleri beraberinde getirebilir.

Larenks kanseri belirtilerinden şüphe edilmesi halinde boğaz ve boyun muayenesi, biyopsi, CAT tarama, MRI, PET tarama, PET - CT tarama, kemik tarama gibi ek tetkiklere başvurulması gerekli olabilir. Gırtlak kanseri prognozu hastalığın evresi, tümörün lokasyonu ve boyutu, tümörün derecesi, hastanın yaşı, cinsiyeti ve genel sağlığı doğrultusunda değişiklik gösterebilir.

Gırtlak kanseri teşhisi konulmasının ardından uygulanacak olan tedavi belirlenirken hastalığın evresi, tümörün konumu ve büyüklüğü, hastanın yaşadığı şikayetler gibi değişkenlerin göz önünde bulundurulması önemlidir.

Gırtlak Kanseri Nedir?

Boğazda bulunan; yemek ve soluk borusunu birbirinden ayıran organ gırtlak olarak adlandırılır. Gırtlak ses üretiminin de gerçekleştiği anatomik bölümdür. Solunum sisteminin de bir parçası olan gırtlak yutma eylemi sırasında tüketilen besinlerin soluk borusuna kaçmasını engelleyici fonksiyonlara sahiptir. Gırtlak nefes almada, konuşmada, yutmada görev yapar.  Bu bölgede kötü huylu kitle oluşumu gırtlak kanseri ya da larenks kanseri olarak adlandırılır.

Gırtlak Kanseri Risk Faktörleri Nelerdir?

Birçok kanser türünde olduğu gibi gırtlak kanserinde de en önemli risk faktörü sigara kullanımıdır. Sigara kullanımına ek olarak alkol tüketimi de özellikle aşırıya kaçtığında gırtlak kanseri riskini artırıcı etki yaratır. Alkol ve sigara kullanımının bir arada gerçekleştirilmesi de gırtlak kanseri olasılığını belirgin ölçüde artırır. Larenk kanseri risk faktörleri sigara ve alkol tüketimi ile sınırlı değildir.

• Yaşın ilerlemesi gırtlak kanseri riskini artırabilir. Özellikle 55 yaş ve üzerindeki kişilerde gırtlak kanseri riskinin arttığı bilinmektedir.
  • Gırtlak kanseri erkeklerde, kadınlara kıyasla daha çok görülür. Bu durumun temel nedeninin erkeklerin sigara ve alkol kullanım oranlarının kadınlara kıyasla daha çok olması olarak düşünülmektedir.
  • Boyun ve baş bölgesi kanser geçmişi olan kişilerde gırtlak kanseri riskinin artığı bilinmektedir.
  • Genetik yatkınlık larenks kanseri için de önemli bir risk faktörü olmayı sürdürür. Ailesinde gırtlak kanseri geçmişi olan kişilerin bu hastalığa yakalanma ihtimallerinin daha fazla olabildiği bilinmektedir.
  • Yapılan mesleklerin de kanser oluşumuna yol açabileceği bilinmektedir. İş yerinde kimyasallara, tozlara, asbeste ve nikele maruz kalan kişilerde gırtlak kanseri riskinin fazlalaştığı ifade edilebilir.

Gırtlak Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Larenks kanseri ilk belirtisi 3 haftadan uzun süren ve düzelmeyen ses değişimleridir. Erken evrelerde gırtlak kanserinin herhangi bir belirtiye neden olmayabileceği de bilinmektedir. Gırtlak kanseri belirtileri kötü huylu tümörün gırtlağın hangi bölümünde ortaya çıktığına göre değişiklik gösterebilir. Eğer tümör ses tellerinin yakınındaysa ilk belirti genel olarak sesteki değişimle karakterizedir.

Ses değişimi haricinde en sık görülen gırtlak kanseri belirtileri şu şekilde sıralanabilir:

• Boğaz bölgesinde geçmeyen ağrı hissedilmesi,
  • Yutma sırasında hissedilen ve yutmayı zorlaştıran ağrı,
  • Kulakta hissedilen ağrı,
  • Nefes alırken zorlanma,
  • Uzun süren ve geçmeyen öksürük,
  • Kilo kaybedilmesi,
  • Kanserli hücrelerin lenf nodlarına sıçraması sonucu boyun bölgesinde kitle hissedilmesi.

Bu belirtilerin bir ya da birkaçının hissedilmesi durumunda tıbbi destek alınması gerekmektedir. Elbette ki bu belirtileri yaşayan kişilerde gırtlak kanseri teşhis edilecek diye bir genelleme yapılması mümkün değildir. Yine de olası bir teşhis durumunda erken müdahale edilebilmesi bakımından tıbbi kontrollerin ihmal edilmemesi önemlidir.