Pediatrik Kulak Burun Boğaz Cerrahileri

Kulak, burun, boğaz hastalıkları her yaşta çocukları etkilemektedir. Bu hastalıkların ortak özelliği multidisipliner bir yaklaşım gerektirmesidir. Özellikle çocuklarda gelişim devam ettiği için kulak, burun ve boğaz rahatsızlıklarında farklı medikal dallardan da yararlanılmaktadır. Meydana gelen hastalığa göre tedavi dahilinde farklı tekniklerin ve operasyonların gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Pediatrik kulak, burun ve boğaz cerrahileri arasında adenoidektomi, dudak damak yarıkları tedavisi, koklear implantı yerleştirilmesi, kulak tüpü, kulak zarı tamiri, endoskopik sinüs cerrahisi, larengotrakeal rekonstrüksiyonu, nazal sinüs cerrahisi, larengeal cerrahiler, rinoplasti, tükürük bezi cerrahisi, nadiren tiroid ve paratiroid cerrahisi, tonsillektomi ve soluk borusu cerrahisi gibi çok farklı operasyonlar yer almaktadır.

Çocuk Kulak Burun Boğaz Hastalıkları Nelerdir?

Çocuklarda kulak, burun ve boğaz hastalıkları oldukça yaygın bir şekilde görülmektedir. Hatta çocukların %75’i henüz üç yaşına gelmeden en az bir kulak, burun, boğaz hastalığı yaşamaktadır. 2 - 3 yaşa kadar çocuklarda en sık görülen rahatsızlıklardan birisi orta kulak enfeksiyonudur. Östaki borusu henüz yeterince genişlemediği ve daha yatay konumda olduğu için orta kulak enfeksiyonu riski daha yüksektir.

Doğumdan hemen sonra kulak burun boğaz hastalıklarının hemen görülmemesinin sebebi ilk altı ay boyunca anne sütünün bağışıklık sistemini güçlü tutmasıdır. Emzirme döneminden sonra birçok sebebe bağlı olarak kulak, burun ve boğaz hastalıkları meydana gelir. En sık görülen çocuk kulak burun ve boğaz hastalıkları arasında orta kulak enfeksiyonu, sinüzit, tonsilit, ve burun kanaması problemleri yer almaktadır. Ayrıca kulak, burun ve hava yoluna kaçan yabancı maddelerin neden olduğu rahatsızlıklar da sık görülen çocuk kulak burun ve boğaz hastalıkları arasında yer alır.

Çocuk KBB Hastalıkları Nasıl Tedavi Edilir?

Çocuklarda çok farklı kulak, burun ve boğaz hastalıkları bulunmaktadır. Bu nedenle tedavi yöntemleri de hastalığa ve hastalığın şiddetine göre değişiklik göstermektedir. En sık görülen tedavi seçenekleri genellikle ilaç tedavisi ve cerrahi operasyondur. Ancak duymayı ve bu nedenle konuşmayı etkileyen durumlarda ise rehabilitasyon seçeneklerinden de yararlanılmaktadır.

Fonksiyonel bozukluklar, doğuştan ya da sonradan gelen deformasyonlar gibi hastalıklar da genellikle cerrahi yöntemlerden yararlanılmaktadır. İltihap birikimine neden olan hastalıklarda ise antibiyotik tedavileri uygulanmaktadır.

Çocuk KBB Hastalıklarından Nasıl Korunulur?

Çocuklarda meydana gelen kulak, burun ve boğaz hastalıklarının önemli bir kısmı önlenebilirdir. Yine bazı hastalıkların da daha kötüye gitmesini engellemek mümkündür. En sık görülen kulak, burun ve boğaz hastalıkları enfeksiyonlar, alerjiler ve bazı doğuştan gelen deformasyonlardır. Hijyene dikkat edilerek kulak, burun ve boğaz hastalıklarının önemli bir kısmından korunmak mümkün olmaktadır.

Alerjisi olan çocukların da alerji tedavisi olması yine önemli bir önlemdir. Çocukluk döneminde aşıların zamanında ve eksiksiz bir şekilde yapılması da gerekmektedir. Bu aşılar çocuğun genel sağlık durumuna ve bağışıklık sistemine önemli faydalar sağlamaktadır. Bazı hastalıklar kolay bir şekilde tedavi edilebilirken bazıları ciddi sağlık problemlerine neden olmaktadır. Bu nedenle bir hastalık belirtisi fark ettiğinizde hastalığın ilerlemeden tedavi edilebilmesi için uzman hekime başvurmak gerekmektedir.

Çocuklarda Geniz Eti Tedavisi Nasıl Yapılır?

Geniz eti, yumuşak damağın arka tarafında yer almaktadır. Vücudun enfeksiyonlara karşı korunması için zaman zaman geniz eti büyüyebilmektedir. Çocuklarda bulunan alerjiler ya da enfeksiyonların tekrarlaması geniz eti büyümesinin kronik hale gelmesine yol açmaktadır. Geniz eti büyümesinin sınırlı olduğu durumlarda burun spreyi ya da antibiyotik tedavisi uygulanabilmektedir. Ancak durumun kronik olması ve ilaç tedavisine cevap vermemesi durumlarında geniz etinin ameliyat ile alınması gerekmektedir.

Ameliyat için herhangi bir kesiye ihtiyaç duyulmamaktadır. Oldukça kolay ve güvenli ameliyatlardan birisi olarak değerlendirilmektedir. Geniz eti ameliyatı yaklaşık 30 dakika kadar sürmektedir. Ameliyatta geniz eti ağız içerisinden alınmaktadır. Ancak plazma koblatör adı verilen yeni nesil yöntemlerde kamerayla ameliyat bölgesi görüntülenir ve radyofrekans enerjisi ile geniz eti alınır. Plazma koblatör ile yapılan ameliyatlar neredeyse kanamasız bir şekilde gerçekleştirilmektedir.

Çocuklarda Sinüzit Nedir? Sebep ve Belirtileri Nelerdir?

Çocuklar özellike burun, sinüs ve kulak enfeksiyonlarına daha yatkındır. Çeşitli virüsler, alerjiler ve bakteriler sinüse neden olabilmektedir. 10 günden az olan ve hastalığın daha da şiddetlenmediği durumlar akut sinüzit olarak değerlendirilir. Hastalığın 4 - 12 hafta kadar sürmesi ve hastalığın ya da belirtilerin tedavi ile iyileşmemesi ise subakut sinüzit olarak adlandırılır.

Sinüzitin 12 haftadan daha uzun sürmesi durumunda ise kronik olarak değerlendirilir. Son olarak bir yılda dört ya da daha fazla akut sinüzit görülmesi ise tekrarlayan sinüzittir. Burun yapısında meydana gelen anormallikler, diş enfeksiyonları, burunda fiziksel travma, burna yabancı madde kaçması, dudak damak yarıkları ve gastroözofageal reflü hastalığı sinüzit nedenleri arasında yer alır. En sık görülen belirtileri arasında burun akıntısı, gece öksürüğü ve göz çevresinde şişliktir.

Çocuklarda Sinüzit Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Çocuklarda sinüzit tedavi edilmediğinde çok ciddi sağlık problemlerine neden olabilmektedir. Kronik farenjit, göz çevresinde enfeksiyon, beyinde apse oluşumu ya da menenjite neden olabilmektedir. Göz çevresinde meydana gelen enfeksiyonlar görme bozukluklarına hatta kalıcı körlüğe neden olabilmektedir. Bu nedenle sinüzit belirtileri fark edildiğinde mutlaka uzman hekim tarafından muayene edilmesi gerekmektedir.

Çocuklarda Orta Kulak İltihabı Neden Olur?

Orta kulak iltihabı, özellikle bebeklerde ve çocuklarda yetişkinlere göre daha sık görülmektedir. Bunun en büyük nedeni orta kulaktan sıvıların atılmasını sağlayan östaki borusunun şeklidir. Östaki borusu bebeklerde ve çocuklarda daha ince ve kısadır. Ayrıca daha yatay bir pozisyonda bulunmaktadır. Bu da sıvıların bölgeden uzaklaştırılmasında zorlanmaya neden olur. Yaş ilerledikçe östaki borusu daha dikey hale gelir. Bu nedenle yaşın ilerlemesi ile beraber orta kulak iltihabı meydana gelme riski de düşmektedir.